Podcastu możesz posłuchać również na anchor.fm

Jak słusznie zauważyła Abbey Bender: thriller erotyczny należy do kobiet. Sharon Stone w Nagim instynkcie, Linda Fiorentino w Ostatnim uwiedzeniu, Kathleen Turner w Żarze ciała – z całym szacunkiem dla ich męskich, otumanionych pożądaniem ofiar, to one sprawiły, że o tych filmach wciąż się pamięta. 

W pierwszym odcinku podcastu „Kobiety i gatunki” wybierzemy się na wspomnieniową wycieczkę do lat 80. i 90., by zbadać fenomen tego gatunku i przyjrzeć się jego bohaterkom.

Będzie to opowieść nie tylko o wielkich hollywoodzkich produkcjach, ale też o kasetach wideo. Solidna część audycji dotyczy b-klasowego thrillera erotycznego, który – o czym dzisiaj mało kto pamięta – w tamtym czasie święcił triumfy. W ciągu 15 lat (1985-2000) zrealizowano około 600 thrillerów erotycznych przeznaczonych na rynek wideo. To mniej więcej tyle, ile w podobnym obrębie czasu nakręcono produkcji noir (1945-1960). Co więcej, tania odmiana gatunku zarabiała naprawdę niezłą kasę – największe hity wypożyczalni, jak choćby Nocne oczy (1990) Jaga Mundhry, goniły w zyskach głośne kinowe premiery.

Wiele czynników – kulturowych i systemowych – sprawiło, że dobra passa się skończyła. Thriller erotyczny zniknął. I zabrał ze sobą swoje rozkoszne niecne bohaterki.

Obecnie tej nieco wstydliwej, ale też zapominanej przestrzeni grozi wyginięcie – wiele z tych filmów można obejrzeć wyłącznie na kasetach VHS. Oprócz dosłownie kilku głośnych tytułów, jak Nagi instynkt czy Fatalne zauroczenie, mało się o nich pisze i mówi, słabo się je dokumentuje, choć był czas, że rządziły wyobraźnią widowni przed telewizorami.

Chcesz się czegoś o nich dowiedzieć? Nie zwlekaj! Dołącz do słuchaczek i słuchaczy „Kobiet i gatunków”.

Tematy przewodnie odcinka:

  • czym właściwie jest thriller erotyczny?
  • co thriller erotyczny mówi nam o świecie, a co o kobietach?
  • czym (oprócz wielkości budżetu) różnią się mainstreamowe thrillery erotyczne od b-klasowych?
  • czym wyróżniają się thrillery erotyczne wyreżyserowane przez kobiety?
  • i wreszcie: gdzie thriller erotyczny jest dzisiaj?

Demi Moore i Michael Douglas w thrillerze W sieci (1994) Barry’ego Levinsona

Bibliografia:

Bohaterka Dzienników Bridget Jones (2001, reż. Sharon Maguire) ogląda Fatalne zauroczenie (1987) Adriana Lyne’a

Stopka:

Rooney Mara w Panaceum (2013) Stevena Soderbergha